ABS, ESP, ASR, FCA, LFA i inne — jakie systemy kryją się pod tymi skrótami?
Producenci samochodów osobowych dla polepszenia bezpieczeństwa i komfortu jazdy stosują nowe rozwiązania, których zadaniem jest aktywnie wspomagać kierowcę podczas prowadzenia pojazdu. Najczęściej systemy te działają automatycznie w sytuacjach nagłego zagrożenia na drodze, chroniąc zdrowie, a nawet życie podróżujących. Pod różnymi skrótami stosowanymi przez dealerów i sprzedawców kryją się nazwy skomplikowanych systemów, dzięki którym możemy uniknąć przykrych konsekwencji groźnej kolizji. Jakie są najczęściej spotykane systemy bezpieczeństwa? Jak się je oznacza? W jaki sposób chronią kierowcę i pasażerów? Tego dowiesz się, czytając poniższy tekst.
Czym jest oraz jak pracuje ABS?
ABS (z ang. anti-lock braking system) to przeciwblokujący układ hamulcowy, którego rolą jest odzyskanie kontroli nad pojazdem w sytuacjach, gdy na drodze panują warunki utrudniające płynną i bezpieczną jazdę. System ABS składa się z centralnej jednostki sterującej ECU, czterech czujników prędkości obrotowej kół oraz zaworów hydraulicznych. Kiedy samochód wpada w poślizg, system ABS samoczynnie zwiększa lub zmniejsza ciśnienie w kołach, które ogranicza poziom poślizgu.
Układ ABS jest samoistnym systemem, który w momencie wystąpienia poślizgu pozwala zachować kontrolę kierowcy nad pojazdem. Zapobiega m.in. wirowaniu auta oraz skraca jego drogą hamowania. ABS wchodzi w skład układów z kategorii advanced vehicle control systems i na jego podstawie opracowano inny system tzw. ASR. Stanowi również element bardziej złożonych systemów jak, chociażby ESP.
Jak działa i do czego służy układ kontroli trakcji ASR?
System ASR (z ang. Acceleration Slip Regulation) to rozwiązanie, którego działanie oparte jest na systemie ABS, co powoduje, że może być zastosowany tylko w tych modelach samochodów, które są wyposażone w przeciwblokujący układ hamulcowy. System ASR ma za zadanie nie dopuścić do sytuacji, w której koła pojazdu wpadają w poślizg np. podczas gwałtownego ruszania na skrzyżowaniu po zmianie świateł lub przy zjeżdżaniu, lub wyjeżdżaniu pod górkę oraz podczas przyśpieszania na zakręcie.
System kontroli trakcji ma na celu zwiększyć bezpieczeństwo podróżujących oraz zminimalizować ryzyko wystąpienia kolizji. Obecność na wyposażeniu danego pojazdu systemu ASR nie zwalnia automatycznie kierowcy z zachowania czujności i rozwagi podczas jazdy. Układ ASR możemy wyłączyć, kiedy pojazd porusza się po błocie lub głębokim śniegu.
Czym jest Elektroniczny Program Stabilizacji (ESP)?
Funkcją ESP (z ang. Electronic Stability Program) jest zapobieganie wypadkom i różnego rodzajom kolizjom poprzez ustabilizowanie toru jazdy samochodu. W momencie, kiedy dochodzi do utraty przyczepności np. na skutek zbyt szybkiej jazdy podczas wchodzenia w zakręt, układ ESP przejmuje kontrolę nad samochodem i redukuje moment obrotowy silnika. Kiedy parametry jazdy wracają do normy, kierujący odzyskuje panowanie nad samochodem.
Kiedy samochód porusza się ze zbyt dużą prędkością i traci przyczepność, system ESP przejmuje sterowanie układami ASR i ABS. Kontrola toru jazdy nie jest pożądana, jeśli poruszamy się w grząskim błocie. Nie powinniśmy również używać ESP, gdy mamy założone łańcuchy na kołach. Każdy nowy samochód osobowy zarejestrowany w Unii Europejskiej po roku 2014 musi posiadać system ESP.
Jak funkcjonuje FCA?
Forward Collision Avoidance Assist jest to system, który od 2022 roku będzie musiał mieć każdy nowo wyprodukowany samochód w Unii Europejskiej. Ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa zarówno podróżującym danym pojazdem, jak i pozostałym uczestnikom ruchu. FCA, przetwarzając dane z kamer znajdujących się w samochodzie, jest w stanie zahamować pojazd, jeśli przed maską pojazdu pojawi się pieszy lub rowerzysta a kierowca właściwie nie zareaguje.
Niektóre modele posiadają rozbudowaną wersję systemu, która pozwala uniknąć wypadku podczas skrętu w lewo na skrzyżowaniu. Jeżeli w takiej sytuacji system wykryje samochód, z którym możemy się zderzyć podczas wykonywania manewru — jeśli kierowca odpowiednio szybko nie zareaguje na zagrożenie, FCA automatycznie zatrzyma nasz pojazd. KIA Sorento jest wyposażona w nowoczesny system FCA, który poprawia bezpieczeństwo i komfort jazdy w szczególności w miastach o dużym zagęszczeniu ludności.
Co to jest system BCA?
System BCA zapobiega kolizji z pojazdem znajdującym się w tzw. martwym polu. Układ składający się z przedniej kamery oraz radarów ostrzega kierowcę alarmem dźwiękowym, a jeśli ten właściwie nie zareaguje, samodzielnie dokona korekty toru jazdy. BCA sprawdzi się podczas jazdy na autostradzie, a także, gdy opuszczamy miejsce parkingowe.
W technologię BCA wyposażona jest Kia Niro, która dodatkowo wyróżnia się wyrazistą i sportową sylwetką oraz nowoczesnym wnętrzem, które dzięki ergonomicznym przednim fotelom zapewnia odpowiedni komyfort.
Asystent jazdy w korku (LFA) oraz asystent utrzymania pasa ruchu (LKA)
Bezpieczeństwo i komfort jazdy po mieście jest nam w stanie zagwarantować system LKA, który uaktywnia się, gdy chcemy zmienić pas ruchu bez uprzedniego włączenia kierunkowskazu oraz układ LFA, dzięki któremu pojazd może poruszać się środkiem pasa ruchu nawet po puszczeniu przez kierującego kierownicy.
Systemy służące do identyfikacji oznaczeń na drodze posiada KIA Picanto, która dodatkowo na swoim wyposażeniu ma bezprzewodową indukcyjną ładowarką oraz liczne zaawansowane funkcje takie jak rozpoznawanie głosu czy nawigacja on-line, które podnoszą komfort używania samochodu.
Podsumowanie
Kupując samochód, powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na jego wyposażenie. Od rodzajów zastosowanych systemów zależy często komfort i bezpieczeństwo jazdy. Starsze systemy takie jak ABS czy ESP odpowiadające za kontrolę toru jazdy są dzisiaj powszechnie wykorzystywane przez producentów samochodów. Nowe rozwiązania takie jak FCA (system automatycznego hamowania) oparte o najnowszą technologię są w stanie zapewnić kierowcy jeszcze większy komfort oraz przyjemność z jazdy.