Jaki jest zasięg samochodów elektrycznych?
Samochody elektryczne zyskują coraz większą popularność – głównie dzięki szeregowi zalet i atrakcyjnym programom skierowanym do osób zainteresowanych ich zakupem. Wciąż jednak sporo wątpliwości budzi jednak kwestia – zasięg. W niniejszym wpisie przedstawimy, od czego jest on uzależniony i jak można go zwiększyć. Zaprezentujemy również zasięgi samochodów elektrycznych marki KIA.
Od czego zależy zasięg samochodu elektrycznego?
Maksymalny zasięg elektryków zależy w głównej mierze od pojemności akumulatorów – im pojemniejszy dany akumulator, tym dalej można jechać bez konieczności zatrzymywania się na stacji ładowania.
Rzeczywisty zasięg nie wynika jednak wyłącznie ze specyfikacji pojazdu – na realny zasięg samochodów elektrycznych wpływa też szereg innych czynników, do których należą:
- Ukształtowanie terenu i warunki na drodze – podobnie jak w przypadku samochodów spalinowych, pokonywanie wzniesień wymaga więcej mocy od silnika, niż przy jeździe po płaskim terenie. To samo tyczy się też warunków na drodze – np. jazda w korku czy konieczność uruchamiania dodatkowych odbiorników energii (np. ABS-u przy śliskiej nawierzchni) wpłyną na ilość kilometrów, jaką elektryczny samochód może pokonać na jednym ładowaniu.
- Ilość uruchomionych systemów – im więcej dodatkowych systemów uruchomimy w trakcie jazdy, tym szybciej samochód będzie zużywał energię. Jeśli więc chcemy dojechać maksymalnie daleko, powinniśmy ograniczyć się wyłącznie do koniecznych systemów.
- Masa całkowita auta – kolejna prosta zależność – im więcej masy załadujemy do samochodu, tym więcej energii będzie pobierał podczas jazdy. Warto więc rozsądnie planować wyjazdy i nie zabierać ze sobą nadmiaru bagażu.
- Wartość temperatury zewnętrznej – zarówno przy upałach, jak i przy mrozach samochód będzie zużywał energię na utrzymanie optymalnej temperatury akumulatora i działanie klimatyzacji.
Indywidualny styl jazdy – częste rozruchy silnika, ciągłe dociskanie gazu, gwałtowne ruszanie i zatrzymywanie się – wszystko to ma negatywny wpływ na to, jak daleko zajedziemy samochodem elektrycznym.
Jak widać, w praktyce rzeczywisty zasięg różni się od maksymalnego podawanego przez producenta. Warto jednak pamiętać, że dla sporej części kierowców nie będzie to miało większego znaczenia – jak pokazują statystyki, większość europejskich kierowców pokonuje dziennie mniej niż 50 km. Trzeba również wziąć pod uwagę to, że rynek samochodów elektrycznych wciąż się rozwija – dostępne obecnie modele są w stanie przejechać znacznie więcej, niż te sprzed 2 lat. To, co jeszcze niedawno było maksymalnymi osiągami, dziś jest standardem i nie budzi większych emocji. Świetnym przykładem tego postępu są najnowsze modele KIA.
Temat aut elektrycznych jest Ci bliski? Sprawdź, jaki jest koszt samochodu elektrycznego. Jeśli przymierzasz się do zakupu auta elektrycznego na pewno zainteresują Cię też programy partnerskie takie jak KIA Eko Drivers czy Oferta Specjalna EV, dzięki którym możesz liczyć na atrakcyjne upusty i dopłaty rządowe z programu Mój Elektryk. Po szczegóły zapraszamy na naszą stronę – Dealer KIA Bydgoszcz.
Jak zwiększyć zasięg aut elektrycznych?
Jest kilka prostych metod, które pozwolą zmaksymalizować rzeczywisty zasięg samochodów elektrycznych. Oto one:
1. Ekonomiczna jazda
Zacznijmy od najbardziej oczywistego rozwiązania, czyli stosowania się do zasad ekonomicznej jazdy. Auto elektryczne przejedzie przynajmniej kilkadziesiąt kilometrów dalej, jeśli powstrzymamy się przed gwałtownym ruszaniem i wciskaniem gazu w podłogę, zwłaszcza przy zjeżdżaniu ze wzniesień. Spory potencjał drzemie również w systemie hamowania regeneracyjnego – wiele elektryków jest wyposażonych w instalację odzyskującą energię z hamowania. Co prawda na razie efektywność takich systemów jest dość ograniczona, ale nawet kilkanaście dodatkowych kilometrów może zrobić sporą różnicę na dłuższą metę.
2. Auto nie powinno długo stać z pełnym akumulatorem
Może to być zaskoczeniem, ale powtarzające się, dłuższe zostawianie załadowanego do pełna akumulatora wpływa negatywnie na jego żywotność – nie tylko wcześniej dokona żywota, ale też z czasem będzie się szybciej rozładowywał. Właśnie dlatego nigdy nie zostawiaj pełnego akumulatora na dłużej niż 8 godzin.
3. Rozgrzewanie samochodu przed odłączeniem od ładowarki
W dni z niską temperaturą rozgrzewanie samochodu warto zacząć jeszcze przed odłączeniem ładowarki – dzięki temu nie straci się energii na początkowe ogrzanie kabiny i będzie można ruszyć w trasę z pełnym akumulatorem.
4. Ograniczenie obciążenia ładunkiem do minimum
O tym już wspominaliśmy, ale warto to powtórzyć – jazda z ciężkimi ładunkami dodatkowo obciąża silnik, a tym samym obniża zasięg auta. Lepiej więc unikać wożenia ze sobą niepotrzebnych rzeczy i przewożenia bardzo ciężkich ładunków.
Zasięg samochodów elektrycznych na przykładzie modeli marki KIA
Na koniec przyjrzymy się zasięgom, jakie oferują elektryki dostępne w ofercie marki KIA – e-Soul, e-Niro i EV6.
e-Soul
KIA e-Soul jest dostępna z dwiema wersjami akumulatora do wyboru – 39,2 lub 64 kWh. Pierwszy wariant pozwala na przejechanie do ok. 277 km (testy prowadzone w jeździe miejskiej), natomiast drugi umożliwia pokonanie nawet ok. 455 km. Zwłaszcza druga opcja pokrywa się z zasięgiem oferowanym przez większość miejskich samochodów spalinowych.
Zakładając, że nasz dzienny kilometraż nie przegania wspomnianego już statystycznego Europejczyka, w pełni naładowany e-Soul mógłby jeździć bez martwienia się o poziom baterii przez ok. 5 do nawet 9 dni.
e-Niro
Choć KIA e-Niro jest wyposażona w akumulatory i silniki o tych samych parametrach, co model e-Soul, oferuje nieco większy zasięg, zwłaszcza w wersji 39,2 kWh – ok. 289 km. Akumulator 64 kWh KIA e-Niro może przejechać ok. 10 km więcej.
Częstotliwość ładowania będzie tutaj więc taka sama jak przy poprzednim modelu.
EV6
Kia EV6 to najmocniejszy dostępny obecnie (kwiecień 2022) samochód elektryczny tej koreańskiej marki – może być wyposażony w akumulator 77,4 lub 58 kWh. W swojej mocniejszej wersji może przejechać nawet do ok. 528 km, natomiast mniejszy akumulator zapewni zasięg do ok. 394 km. Oferuje więc lepsze parametry techniczne niż większość spalinowych samochodów miejskich.
Jeżdżąc jak statystyczny Europejczyk, nie trzeba będzie ładować go częściej niż co 8-10 dni.
Zasięg samochodów elektrycznych – podsumowanie
To, jak daleko można zajechać elektrycznym samochodem, zależy nie tylko od pojemności jego akumulatora, ale też wielu innych zmiennych czynników. W związku z tym trudno jest określić inny niż maksymalny dystans dla pojedynczego ładowania – będzie to bardzo indywidualna kwestia i można śmiało założyć, że rzeczywiste zasięgi dwóch samochodów tego samego modelu będą się znacząco różnić tylko dlatego, że jeżdżą nimi inni kierowcy. Warto w tym wszystkim pamiętać, że z każdym rokiem samochody elektryczne pozwalają jeździć coraz dalej i w stosunkowo niedalekiej przyszłości mogą przegonić swoje spalinowe odpowiedniki. Wraz z upowszechnieniem się tego typu środków transportu będzie też można liczyć na wyraźne obniżki ich cen, co w połączeniu z niskimi kosztami ładowania w domu da nam wręcz idealną opcję do codziennego przemieszczania się.